نشست هم‌اندیشی فعالان حوزهٔ بازی، اسباب‌بازی و محصولات کمک‌آموزشی در حاشیه رویداد یارستان کودکستان

  • admin
  • 29 مرداد 1401
  • بدون دیدگاه

نشست تخصصی رویداد در محور بازی، اسباب‌بازی و محصولات کمک‌آموزشی برگزار شد. در این نشست، فعالان حوزهٔ بازی، اسباب‌بازی و محصولات کمک‌آموزشی، با جناب آقای همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در تاریخ ۲۳ مرداد دیدار کردند.

در این نشست که با حضور افراد برجسته حوزه تعلیم و تربیت کودک و نوجوان برگزار شد، آقای حامد تأملی و خانم نسرین قرائی از مدیران خانه خلاق و نوآور دانادل حضور داشتند.

جلسه با دبیری آقای تأملی پیش رفت. در این جلسه که آقای همتی فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت حضور داشتند ابتدا حاضرین به معرفی خود و فعالیت‌هایشان پرداختند. سپس ایشان جلسه را اینگونه ادامه دادند:

سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، متولی تعلیم و تربیت کودکان زیر ۷ سال است و با رویکرد تنظیم‌گری موظف است که کل فرآیند تعلیم و تربیت کودک زیر ۷ سال را در کشور، ساماندهی کند. ۳ محور اصلی جزو مأموریت‌های سازمان است:

  • محور اول، کودکستان‎هاست که توسعهٔ کمی و کیفی آن‌ها بر عهدهٔ سازمان است؛
  • مأموریت دوم سازمان، با توجه به اهمیت حضور کودک صفر تا ۳ ساله در کنار خانواده، تقویت مهارت‌های والدگری است که از مأموریت‌های سنگین است؛
  • محور سوم مأموریت‌ها، مسئلهٔ اکوسیستم کودکی است. اکوسیستم به معنی محصولاتی که مستقیماً توسط کودک مورد استفاده قرار گرفته یا محصولاتی که به‌نحوی با کودک سر و کار دارد.

سازمان به این نتیجه رسید که لازم است دست والدین و مربی‌ها را پر کند. تا زمانی که دست مربی پر نباشد، نمی‌توان انتظار کیفیت مطلوب داشت. در این راستا به طور خاص، بر ۵ محور تأکید شد و درنهایت به این رویداد رسیدیم که ان‌شاءالله تجربهٔ موفقی باشد.

باید در کنار فرزندآروی روی فرزندپروری کار کنیم و دست مربی را پر کنیم. ما بنا بر یک دست کردن محتوا نداریم. سازمان قرار است تنظیم‌گر باشد و نه تصدی‌گر. درواقع سازمان می‌خواهد دانش‌بنیان باشد.

در این برنامه، خانم نسرین قرائی اهم فعالیت‌های مجموعه دانادل را اینگونه تشریح کردند: تمرکز ما در مجموعه، بر هوش‌های چندگانه و مهارت‌های شناختی کودکان پیش از دوره دبستان، با هدف تربیت کودک خودشکوفاست. تعریف ما از کودک خودشکوفا، کودکی است که وقتی در سال‌های بعد وارد جامعهٔ بزرگ‌تری به‌عنوان مدرسه می‌شود، فردی مؤثر باشد و سعی ما این است که مهارت‌های بنیادی را که کودک برای حضور موثرتر در فضاهای اجتماعی بزرگ‌تر نیاز دارد، از طریق بازی و اسباب‌بازی به وی آموزش دهیم. بالغ بر ۸۰ درصد فعالیت‌های ما نیز از طریق بازی بوده است و کل روش آموزشی مجموعه ما، playful learning ‌است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *