طراحی بازیهای رومیزی مانند طراحی یک تجربه (یا چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟) قسمت دوم: دسته‌بندی و ترکیب اطلاعات

  • admin
  • 18 مرداد 1402
  • بدون دیدگاه

 

نویسنده: دیگو بلترامی

مترجم: سید علی طباطبایی لطفی

اگر قسمت اول را مطالعه نکردید به این لینک مراجعه کنید:

طراحی بازیهای رومیزی مانند طراحی یک تجربه (یا چگونه یک بازی رومیزی طراحی کنیم؟) قسمت اول: جمع‎‌آوری اطلاعات – خانه خلاق و نوآور دانادل (danadelstudio.ir)

 

پس از جمع‌آوری اطلاعات در مورد موضوع و بازی‌های مشابه و مکانیزمشان و پس از صحبت با بازیکنان(در صورت لزوم) اکنون داده‌های زیادی در اختیار داریم اما داده‌ها به تنهایی بی‌ارزش هستند. ما باید آنها را ترکیب کنیم. ترکیب، فرآیند فهم همه آن داده‌ها و ایجاد دانش از آنهاست. امیدوارم در حین جمع‌آوری داده‌ها، آن‌ها را طبقه‌بندی کرده باشید، در غیر این صورت مرتب‌سازی اطلاعات اولین کار خواهد بود. برخی از دسته‌بندی‌های اساسی عبارتند از:

الف. سبک هنری:

بازی شما چگونه می‌خواهد باشد؟ چه نوع سبک هنری مناسب است؟ ژانر و تم معمولاً چگونه به نظر می‌رسد و ما دوست داریم به چه چیزی برسیم؟ این موضوع را می‌توان بر اساس سبک، هنرمند و… مرتب کرد(برای مثال می‌توانید هنرهای مفهومی، عکس‌ها و لوازم جانبی از یک فیلم را کنار هم قرار دهید) یا می‌توانید با جمع‌آوری همه چیزهایی که فکر می‌کنید نمایانگر دیدگاه شما در مورد ظاهر بازی است، یک بوم الهام(mood board)  ایجاد کنید.

نمونه بوم الهام که برای بازی خودم طراحی کردم

ب. تم و داستان(طراحی محصول)

نه تنها ظاهر و گرافیک، بلکه موقعیتها، شخصیت‌ها، احساسات، اعمال، موسیقی، بو و حتی چیزهایی که ممکن است در بازی نمایش داده نشوند، تم را تشکیل می‌دهند. من برای بازی خودم لیست‌های مختلفی تهیه کردم. به عنوان مثال، یکی از آن‌ها عبارت‌های معروفی بود که در داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی گفته می‌شد. همچنین لیستی داشتیم از فناوری‌های کلیدی فضاپیماها مانند سپرها، ارتباطات، اژدرها و روش‌های سفرهای سریع‌تر از نور. با گروه‌بندی، ‌توانستم مضامین و الگوهایی را پیدا کنم که برای بازی و مکانیزم‌های آن، مهم و کلیدی است.

ج. مکانیزم

جمع‌آوری در بخش مکانیزم می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود. دفترچه بازی‌ها، تصاویر بازی‌ها یا حتی یادداشت‌هایی از بازی‌ها چیزهایی است که ما را به مکانیزم‌ها می‌رساند. نگاه کردن به اینکه چگونه بازی‌های دیگر اقدامات مختلف را به مکانیزم ترجمه کرده‌اند همیشه مفید است. این موضوع را می‌توان با مشاهده انواع اعمال (مانند حرکت یا حمله) یا حتی بر اساس نوع بازی مرتب کرد، بنابراین می‌توان مکانیزم‌ها را از شبیه‌سازی به انتزاع مطلق مرتب کرد. من برای بازی خودم هم به بسیاری از بازی‌های جنگی و چیزهایی با قوانین بسیار پیچیده نگاه کردم و هم به برخی بازی‌های ساده کارتی با قوانین و تعاملات ساده. مهم است که به بازی‌هایی در چند سبک یا موضوع نگاه کنید. درک اینکه چگونه افراد دیگر تعاملات مختلف را حل می‌کنند می‌تواند منبع ایده‌های شما باشد.

د. اجزا

دانستن اینکه چه کاری انجام شده است و چه کاری میتوان انجام داد، برای درک احتمالات و نحوه پیاده‌سازی برخی مکانیزم‌ها مهم است و می‌تواند جرقه‌ای باشد که خلاقیت را شعله‌ور می‌کند. معمولاً در مورد طراحی مکانیزم یا طراحی تم و داستان(طراحی محصول) صحبت می‌شود، اما اجزاء نیز بخش مهمی از طراحی بازی و همچنین یک نقطه شروع احتمالی هستند.

اجزای بازی Star Wars

ترکیب اطلاعات

با دسته‌بندی می‌توانیم به ویژگی‌های بازی، نحوه تعریف آنها و روابطشان با یکدیگر را بررسی کنیم. هدف در اینجا افزایش درک ما از موضوع و نحوه نمایش آن است. یکی از اخطارهای این فرآیند این است که در حالی که به صورت منظم ارائه می‌شود، در واقع یک آشفتگی درهم ریخته است. ترکیب ممکن است منجر به سوالات بیشتری شود که می‌تواند منجر به نیاز به تحقیقات بیشتر شود. در طول تحقیق، اطلاعات یافت شده ممکن است ایده‌های طراحی را تحریک کند و متوجه شوید که در طول این فرآیند به عقب و جلو می‌روید. مهمترین هشداری که در این مرحله دارم این است که از شروع خیلی زود طراحی خودداری کنید. اگر در بخش تحقیق و ترکیب فرآیند هستید، ایده‌های طراحی بازی جریان خواهند یافت. این عالی و قابل انتظار است، اما توصیه من این است زیاد این فرایند را طولانی نکنید، بلکه این ایده‌ها را بنویسید و فعلا کنار بگذارید، حداقل تا زمانی که ایده و اصول طراحی پشت بازی به وضوح مشخص شود، که موضوع مقاله بعدی خواهد بود.

منبع:

A board game design process: Synthesizing information | by Diego Beltrami | UX Collective (uxdesign.cc)

شما تا به حال بازی طراحی کرده‌اید؟ این مطلب را دوست داشتید؟ خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *