با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، دورهمی جمعی از مدیران خانه‌های خلاق و نوآور برگزار شد.

  • admin
  • 10 اردیبهشت 1402
  • بدون دیدگاه

با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، دورهمی جمعی از مدیران خانه‌های خلاق و نوآور برگزار شد.

در این رویداد که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، تعدادی از مدیران خانه‌های خلاق و نوآور از جمله «خانه خلاق و نوآور دانادل» گرد هم آمدند تا در فضایی صمیمی و بدون واسطه، از توانمندی‌ها، تجارب، دغدغه‌ها، برنامه‌های آینده در حمایت و توسعه صنایع خلاق با معاون علمی، فناوری رییس‌جمهوری بگویند.

روح الله دهقانی در این نشست با تاکید بر این که خلاقیت، بخش جدایی ناپذیر و پیش برنده رو به جلوی اقتصاد دانش‌بنیان است، ادامه داد: «خلاقیت» و «فناوری» دو بال راهبردی و سرنوشت ساز در حرکت رو به پیشرفت اقتصاد دانش بنیان هستند. در این حرکت، اگر بال خلاقیت از بال فناوری مهم‌تر نباشد دست کم به اندازه آن حائز اهمیت است. معتقدم آن چه که ارزش افزوده بسیار چشمگیر و مردمی شدن اقتصاد داتش‌بنیان را رنگ تحقق می بخشد، بخش مربوط به خلاقیت بوده و شرکت های خلاق در این عرصه، نقشی راهبردی ایفا می‌کنند.

آینده کشور در دستان خلاق‌ها  

دهقانی، با بیان این‌که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به دنبال افزایش دامنه اثرگذاری شرکت‌های خلاق است ادامه داد: بر همین اساس در کنار ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، یک اداره کل تحت عنوان اداره کل اقتصاد خلاق شکل گرفته است که این امر، نشان از اهمیت بالای این حوزه دارد. با پیگیری‌های مستمر و جدی صورت گرفته توسط معاونت علمی، زمینه‌های لازم فراهم شده است تا شرکت های خلاق نیز از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بهره مند شوند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، اقتصاد خلاق را وجه مردمی و بازارساز اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و گفت: معتقدم حوزه اقتصاد خلاق به چند دلیل زودتر به بهره برددری می رسد که مهم ترین علت آن، ارتباط مستقبم و نزدیک با زندگی مردم است. زودبازده‌تر بودن و نیاز به حجم سرمایه‌گذاری کم‌تر در کنار بازدهی فراگیرتر از دیگر مزایای اقتصاد خلاق به شمار می‌روند.

«خانه‌های خلاق و نوآور» بستری برای ورود خلاقیت به بازار

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، با بیان این‌که در تعریف جدید از ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها خلاق جایگاه و شأن هم‌تراز این شرکت‌ها دارند، افزود: در دنیا تعاریف متعددی برای نوآوری مطرح است که یکی از این تعاریف، نوآوری را ترکیب خلاقانه چند فناوری می‌داند. ورود و تولی گری معاونت علمی به حوزه خلاق، در حالی که نهادهای متولی محصولات فرهنگی و هنری در جامعه وجود دارند، مبتنی بر دیدگاهی دوراندیشانه و نوآوری محور است. معاونت علمی، متولی حمایت از خلاقیت و نوآوری است بنابراین از حوزه های حایز نوآوری حمایت می‌کند. شرکت‌های خلاق هم از وجه فناوری برخوردارند اما خلاقیت در این شرکت‌هاپررننگ‌تر است، همان گونه که شرکت‌های دانش‌بنیان هم از خلاقیت بهره می‌برند اما عمده تکیه آن‌ها به فناوری است.

بر مبنای تعریف جدید، شرکت هایی که بر بال فناوری متکی‌تر هستند شرکت‌های دانش‌بنیان و آن دسته از شرکت‌ها که خلاقیت پررنگ‌تری دارند، شرکت خلاق تلقی می‌شوند؛ این دو نوع شرکت از حیث اهمیت، اثرگذاری و اولویت‌بندی تفاوتی با یکدیگر نداشته و هر دو در چرخه اقتصاد دانش‌بنیان به یک میزان حائز اهمیت هستند.

وی افزود: خانه‌های خلاق و نوآور نیز بر اساس این تعریف، بسترهایی برای پیوند میان فناوری و نوآوری و شکل‌گیری شرکت‌های خلاق در حوزه‌های گوناگون موضوعی هستند. خانه های خلاق و نوآور تجهیزات و زیرساخت ها را در آن موضوع خاص در اختیار کسانی قرار می دهند که خلاقیت دارند اما می‌خواهند خلاقیت خود را به بازار متصل کنند. خانه های خلاق، به افراد یا تیم ها کمک می کنند تا گوهر خلاقیت را به محصول و خدمت قابل عرصه به بازار و رقابتی تبدیل شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به حمایت از خانه‌های خلاق و نوآور استانی به ویژه در مناطق محروم، عنوان کرد: تا پایان امسال با روش های اهرم کردن چند صندوق تخصصی تا پانصد میلیارد تومان برای سرمایه گذاری شکل بگیرد تا خون تازه ای در رگ های حوزه صنایع خلاق و فرهنگی جریان پیدا کند.

وی با بیان این‌که در ساختار جدید ارزیابی شرکت‌ها، تعارضی میان خلاق بودن و دانش‌بنیان بودن یک شرکت وجود ندارد، اظهار کرد: بسیاری از شرکت های خلاق، از فناوری هم به اندازه خلاقیت بهره می برند و شرکت خلاق می تواند دانش بنیان هم باشد. در ساختار جدید ارزیابی شرکت های دانش بنیان طبقه بندی شرکت ها بر مبنای عملکرد، ابعاد و میزان رشد دسته بندی خواهند شد.

دهقانی بیان کرد: تمام تلاشم این است در دوره مسئولیتم این است که علاوه بر خلق محصولاتی دانش بنیان درخور و اثرگذار شاهد خلق چند اثر خلاق ماندگار و تحول آفرین باشیم. این جمع با ظرفیت هایی که دارد می تواند بزرگ ترین ترویج دهنده، تبلیغ کننده و توسعه دهنده اقتصاد خلاق باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *