- admin
- 25 مهر 1402
- بدون دیدگاه
آثار سینمایی بلند، از جمله محصولات فرهنگی کودک و نوجوان است که با معرفی شخصیتها و جهانداستانهای خلق شده در آنها، زمینه تعلق خاطر کودک و نوجوان را به خود فراهم آورده و الگوهای رفتاری واقعی از زندگی کردن را در قاب تصویر سینما به رخ کودکان و نوجوانان میکشاند. درهمین راستا، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با همکاری دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودک و نوجوان، برای اولین بار اقدام به تعریف جایزه فرهنگبنیان و داوری آن نمود که در نهایت، اثر پویانمایی “مسافری از گانورا”، توانست به عنوان برترین اثر سینمایی در حوزه بازارپردازی فرهنگی شناخته شود و شایسته دریافت جایزه فرهنگبنیان گردید.
مطابق با شیوهنامه جایزه فرهنگبنیان، شاخصهای داوری ظرفیت بازارپردازی فرهنگی درآثار سینمایی عبارتند از:
1- ارزیابی از وضعیت هویت فرهنگی پرداخت شده در آثار سینمایی
2- ارزیابی از دارابودن ظرفیت توسعه زنجیره محصولات فرهنگی اقتباس شده از آثار سینمایی
3- ارزیابی از الگوی اقتصادی بازارپردازی فرهنگی مرتبط با آثار سینمایی
برهمین اساس، متناسب با شاخصهای مذکور، داوران جایزه فرهنگبنیان معرفی شدند که عبارتند از:
حامد تاملی: مدیر خانه خلاق و نوآوری کودک، نوجوان و خانواده دانادل
مرتضی تسخیری: مدیر پرتفوی رسانهای صندوق سرمایهگذری شمسا
سعید ترخانی: بنیانگذار کسب و کار فرهنگبنیان تکم فیلم آریایی و عضو انجمن بازارپردازی فرهنگی کودک و نوجوان ایران
شایان ذکر است؛ سه اثر به نامهای «سیارک»، «سفر به تاریکی» و «سینگو» به دلیل پتانسیلهای بالای خود در بازارپردازی فرهنگی، شایسته تقدیر شناخته شدند، اما به دلیل بهره نبردن از این پتانسیلها و عدم به فعلیت رسانی آنها در آثار خود از دریافت جایزه فرهنگبنیان محروم شدند.