گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا- علی پژوهش؛ پوشاک بزرگسالان، سرگرمی و تفریحات به طور معمول یکی از اولین اعضای سبد مصرفی خانوارها هستند که هنگام بروز تنگنای اقتصادی حذف میشوند؛ چرا که خانواده برای تأمین مسکن و خوراک اهمیت بیشتری قائل است و ضرورت بیشتری برای آن حس میکند.
نکتهای که در این میان مورد غفلت واقع میشود، ضرورت تأمین خوراک مناسب برای روح و روان کودکان است که شخصیت آنها را در بزرگسالی شکل میدهد، روح کودکان هم نیاز به سبد مصرفی هدفمند و مقوی دارد، والدین باید توان انتخابهای لازم در زمینۀ ارائه انواع محصولات تربیتی به کودکان خود را هم داشته باشند.
مجموعۀ خانۀ خلاق و نوآوری دانادل که در نخستین دورۀ نمایشگاه آباد ایران هم شرکت کرده بود، متشکل از چند استارتاپ فعال در حوزۀ کودک و نوجوان است که تلاش میکند تا این نیاز خانوادههای ساکن در مناطق محروم را پاسخ دهد.
یکی از محصولات این خانۀ خلاق که توجه ما را جلب کرد، بازی حسینیه بود که در حوزۀ بازیهای مذهبی تولید شده بود و داستان آن ساخت و تجهیز یک حسینیه با استفاده از ابزارهای موجود در بستۀ بازی است، مدیران خانۀ خلاق و نوآوری دانادل میگویند که این بازی فروش خوبی هم داشته است، در ادامه گفتگوی خبرنگار صنایع خلاق برنا با این فعال دانشبنیان کشور را میخوانید.
حسین عباسی از مدیران خانۀ خلاق و نوآور دانادل دربارۀ عرصۀ کاری این خانه در گفتگو با برنا عنوان کرد: زمینۀ اصلی فعالیت خانۀ خلاق و نوآوری دانادل در حوزه کودک، نوجوان و خانواده است، در این مجوعه تعدادی استارتاپ حوزۀ مورد اشاره فعال هستند و محصولات مختلفی از جمله بستههای آموزش آشپزی به کودک، بازیهای مذهبی (مانند بازی حسینیه)، بازی های ساختنی خلاقیتی، بازیهای پرورشدهندۀ هوش و … تولید میکنند.
وی در ادامه اضافه کرد: تنوع خدمات خانۀ خلاق و نوآوری دانادل بسیار گسترده است تا جایی که همۀ اعضای خانواده در تمام سنین امکان استفاده از آن را دارند، این خانۀ خلاق امکاناتی همچون کافهبازی خانوادگی و مهدکودک برای کودکان سه تا هشت سال را نیز طراحی و اجرایی کرده است.
این فعال صنایع خلاق در پاسخ به این سوال که بنابراین دانادل را باید نوعی شتابدهنده تلقی کرد به خبرنگار صنایع خلاق برنا گفت: مجموعۀ دانادل یک خانۀ خلاق است که شتاب دهی تعدادی استارتاپ حوزۀ کودک و نوجوان را هم بر عهده گرفته است.
عباسی در رابطه با گسترۀ زنجیرۀ ارزش محصولات دانادل تأکید کرد: اغلب ایدههای اجرایی شده توسط ما، توسط استارتاپهای حاضر در مجموعه طرح شده است و کپی طرح گروه دیگری نیستند، برخی از بازیهای خانۀ خلاق و نوآوری دانادل موفق به کسب درجۀ دانش بنیان نوع سه هم شدهاند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از استارتاپهای فعال در خانۀ خلاق و نوآوری دانادل در ابتدای راه هستند اما به طور حتم زمانی که فعالیتهای آنها تثبیت شود در زمینۀ توسعۀ زنجیرۀ ارزش محصول خود هم با ورود به بازارهایی مثل لوازمتحریر، پوشاک، پویانمایی و … اقدام خواهند کرد.
این فعال فناوری ضمن تأکید بر این موضوع که تاکنون محصولات متعددی در حوزۀ کودک و نوجوان تولید کردهاند، عنوان کرد: یکی از ویژگیهای بارز محصولات ما، توجه و شناخت نسبت به بازار مصرف و ابعاد مختلف آن بوده است.
عباسی در خصوص اعضای تشکیل دهندۀ تیم دانادل به خبرنگار صنایع خلاق برنا گفت: طراح بازی، تصویر ساز، مدیر تولید، تیم مونتاژ و مدیر فروش از جمله اعضای تشکیل دهندۀ یک تیم تولید محصول هستند، اغلب استارتاپها در شروع کار امور خود را با دو یا سه نفر پیش میبرند و ما نقش هدایت آنها را انجام میدهیم، دانادل به طور معمول ورود مستقیم به عرصۀ تولید ندارد.
وی در ادامه دربارۀ نقش متخصصان امور تربیتی و روانشناسان کودک در دانادل، افزود: نقش آنها در خانۀ خلاق و نوآوری دانادل بسیار پررنگ است، بسیاری از محصولات ما ضمن مشورت با روانشناسان کودک طراحی و تولید میشود، مؤلفههای مهمی مانند تربیت در دانادل بسیار اهمیت دارد؛ چرا که مجموعه دغدغۀ خانواده محوری دارد.
این فعال صنایع خلاق درخصوص انگیزۀ تیم دانادل از ورود به عرصۀ تولید محصولات کودک و نوجوان تصریح کرد:پرداختن به حوزه تعلیم و تربیت به طور قطع یکی از دغدغههای اصلی مجموعۀ دانادل بوده است. باید اذعان داشت که زبان کودک، بازی است و براساس تجارب سالهای قبل بازی را باید بهترین وسیله انتقال مفهوم به کودکان دانست، ما در دانادل سعی کردیم مطالب را طوری به مخاطب خود تحویل دهیم که توان ارتباطگیری با آنها را داشته باشد.
عباسی در رابطه با ارتباط فعالیتهای دانادل با محرومیت زدایی به خبرنگار صنایع خلاق برنا گفت: استارتاپهای فعال در دانادل تعدادی بازی طراحی کردهاند که امکان اجرای آن در مناطق محروم وجود دارد، پرورش خلاقیت کودکان با طراحی سرگرمیهای مبتنی بر نقاشی بر دیوار یا زمین با محوریت مدارس مناطق محروم یکی از موضوعات اجرا شده در این زمینه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مناطق محروم به طور معمول زمانی که تنگنای معیشتی پیش میآید، تفریح یا سرگرمیهای کودک و نوجوان است، خانۀ خلاق دانادل این توانایی را دارد که فعالیتهای گستردهای در زمینۀ تعلیم و تربیت کودکان طراحی و اجرا کند و مشکل مورد اشاره را کاهش دهد.
این فعال صنایع خلاق دربارۀ گسترۀ فعالیتهای دانادل عنوان کرد: زمینۀ اصلی فعالیت استارتاپهای فعال در دانادل بازی و اسباببازی است همچنین تعدادی کارگاهها ویژه تعلیم و تربیت کودکان و کمپهای تابستانی که کلاسهایی ویژۀ کودکان هفت تا ده سال و ده تا پانزده سال است هم برگزار میکنند.محور همۀ این برنامهها تلاش برای آموزش کودکان و نوجوانان است.
عباسی در خاتمه عنوان کرد: همچنین فعالیت یکی از استارتاپهای فعال در دانادل در زمینۀ گردشگری و طراحی بازی ویژۀ کودک و نوجوان پیرامون گردشگری و موزهها است.